Barnomsorg

Läste i DN om barnomsorg under ”obekväm” arbetstid. Jag är en av de människor som anser att barnomsorgen ska tillhandahållas till föräldrar som arbetar eller studerar. Detta anser jag är motivet till att barnomsorgen finns. Förskolan är inte tillverkad och framarbetad för barnens skull, absolut inte. Förskolan/barnomsorgen är framtagen till föräldrar som arbetar/studerar. Däremot bör sättet som förskole pedagogerna arbetar med vara med barnen i fokus för deras ”bästa”. Men det är inte anledningen till att förskolan är framtagen och existerar.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/svart-fa-barnomsorg-pa-kvallar-trots-ny-lag

 

Av denna simpla anledning anser jag det självklart att det ska finnas barnomsorg med ”obekväm” arbetstid. Jag anser även att det ska vara en rättighet i Sverige att barnomsorg ska finns tillgänglig för alla arbetade föräldrar. Inga föräldrar ska diskrimineras pga. deras yrke.

 

Människor blir ibland arbetslösa, sådant händer och då vill man att dessa personer ska komma i arbete så fort som möjligt igen. Att barnomsorg finns under en begränsad tid under dygnet sätter hinder för otroligt många föräldrar. Vem vill anställa en småbarnsförälder som säger ”Ja jag vill absolut ha jobbet men jag kan aldrig arbeta till senare än 17”? Visst finns det många arbeten med kontorstid, men det finns lika många utan kontorstid. Saknaden av barnomsorgen blir även till ett socialt hinder då föräldrar blir tvungen att tacka nej till arbeten och hamnar i en ond spiral av lång arbetslöshet vilken kan bli svår att bryta.

 

Många föräldrar pressas idag att hämta sina barn senast kl.15 lämna tidigast 8.00 helst 9.00 så barnen får äta frukost hemma med föräldrarna. Sedan vill även många förskole pedagoger att barnen ska vara hemma under 8 veckor på sommaren, 2-3 veckor under jul, även påsk-, sport- och höstlov. De flesta föräldrar, inte alla, har semester på 5 veckor under året, hur ska detta gå ihop? Det verkar som att många har löst denna ekvation, dock inte jag. Men det finns säkert någon vänlig själ där ute som mer än gärna hjälper mig med ekvationen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0